5 Tips voor een Beginnend Ondernemer

Toen ik startte met mijn eerste eigen onderneming zat ik vol energie. Het was mijn droom een succesvol bedrijf op te zetten. Ondanks dat de weg nog lang was had ik de eerste stap gezet. Mijn ondernemers reis was begonnen. Trots als ik was op mijn naam, logo en de eerste versie van mijn website.

Deze energie werd de maanden daarna steeds minder. Aan de motivatie lag het niet, maar de onzekerheden werden steeds groter. Dingen die vooraf zo makkelijk leken waren toch niet zo makkelijk als ik dacht. Achteraf gezien had ik al snel van een hoop dingen spijt. Had ik dat toch maar anders aangepakt dacht ik.

Als ik nu opnieuw zou mogen beginnen had ik het heel anders aangepakt. Daarom wil ik de vijf dingen die ik mijzelf graag had willen vertellen met jou delen. Hopelijk heb jij hier als beginnend ondernemer iets aan.

#1 Ga in gesprek

Iedereen heeft mij altijd verteld dat je uniek moet zijn als je een al druk bezette markt wilt gaan betreden. Als je op wil vallen tussen de duizenden bedrijven die er al zijn zul je iets unieks moeten hebben. Simpel de goedkoopste zijn is dan niet genoeg. Toch ben ik het niet helemaal met deze stelling eens.

Een grote fout die veel ondernemers namelijk maken is het opnieuw uit willen vinden van het wiel. Natuurlijk, het zelf uitvinden van dingen is leuk en leerzaam. Echter is het opnieuw uitvinden van het wil vaak niet nodig.

Natuurlijk als ik nu terug in de tijd zou kunnen had ik mezelf talloze tips kunnen geven. Bepaalde software die ik nooit aan zou moeten gaan schaffen. Bepaalde skills die ik direct verder had moeten ontwikkelen. Er zijn enorm veel dingen die ik zou kunnen bedenken die mij enorm geholpen zouden hebben als ik het vanaf het begin wist.

Omdat het (nog) niet mogelijk is om in de tijd te reizen kan dit niet. Er bestaat echter wel een manier om achter een deel van deze kennis te komen.

Zoek diegene die hetzelfde als jij doet

Toen ik begon had ik een aantal vrienden die al het een en ander deden in de branche waar ik in zou stappen. Ondanks dat ik dit wist sprak ik ze zelden hierover. Toen ik na een aantal maanden wel met ze in gesprek ging viel mij iets op. Ze hadden enorm veel waardevolle tips. Ze kwamen met dingen waar ik zelf nooit aan had gedacht. Sommige gaven me een unieke inkijk in hun bedrijf.

Veel van deze tips kon ik zelf snel praktisch toepassen. Andere tips vertelde mij dingen die ik juist niet moest doen. Mede hierdoor heb ik enorm veel weten te leren over de positionering van mijn bedrijf en de diensten die ik aanbied. Zonder deze tips weet ik zeker dat mijn onderneming niet was waar het nu is.

Echt één van mijn belangrijkste tips zou daarom zijn: het gesprek opzoeken met mensen die zijn waar jij heen wilt. Dit kun je doen met mensen uit je netwerk in jouw branche of die überhaupt ondernemer zijn. Het is mij zelden voorgekomen dat ik hier geen waardevolle tips of inzichten uit heb ontvangen. De waarde die ik uit sommige gesprekken ontvang hebben voor mij een enorm verschil gemaakt.

#2 Testimonials verzamelen

Zeker voor een beginnend ondernemer is autoriteit belangrijk. Autoriteit helpt enorm tijdens het verkopen van je product of dienst. Helaas is autoriteit ook voor een beginnend ondernemer enorm lastig.

Autoriteit kun je op een aantal manier uitstralen. Natuurlijk, je kunt zelf op je website plaatsen hoe goed je wel niet bent en waarom mensen niet om je heen kunnen. Het komt natuurlijk geloofwaardiger over wanneer iemand anders verteld over hoe goed jij bent. Dat straalt pas echt autoriteit uit.

Testimonials zijn hiervoor enorm handig. Dit zijn geschreven ervaringen die klanten hebben met jouw product of dienst. Het liefst met een afbeelding en naam van deze persoon erbij. Zo krijgen je bezoekers echt een beeld bij diegene die iets over je zegt.

Hoe kom ik aan testimonials?

Toen ik startte met mijn onderneming wist het ik het nut van testimonials al. Autoriteit vond ik belangrijk. Maar hoe ging ik deze nou verzamelen. En hoe dwing ik de mensen eigenlijk iets positiefs te zeggen over mijn dienst zonder dat ik hier bewust om vraag. Al deze vragen werden beantwoord toen ik het boek Maak ze gek! aan het lezen was.

In dit boek werd namelijk een enorm handige manier verteld om aan deze testimonials komen. Aan de hand van deze tips ben ik zelf aan de slag gegaan. Misschien niet precies hoe Artjan het wil, maar voor mij werkt het ideaal.

Zo kom je eenvoudig aan testimonials

Allereerst is het belangrijk wie je gaat benaderen voor een testimonial. Als je hoogwaardige testimonials wilt ontvangen zul je ook gewoon goed werk moeten leveren. Heb je dus ruim keuze, kies dan ook de opdrachtgever waar je echt een goed werk voor hebt geleverd.

Daarnaast transparantie belangrijk. Sowieso is het verstandig om te bellen. Dit is persoonlijker en het geeft je de kans om door te vragen. Maar laat het dan wel even van te voren weten. Hiermee voorkom je dat je iemand straks overvalt met lastige vragen.

Wanneer je de bel afspraak hebt is het belangrijk dat je het gesprek op gaat nemen. Het is enorm lastig om direct je testimonial uit te typen en het voorkomt dat je fouten maakt. Daarnaast ben je niet afgeleid en kun je zoals ik al eerder zei goed doorvragen. Wanneer ik mensen bel stel ik ze altijd de volgende vijf vragen. Wanneer ik denk dat mensen nog niet alles hebben verteld vraag ik simpelweg door op datgene wat ze me zojuist verteld hebben.

  1. Welke twijfels had je van te voren?
  2. Hoe was je ervaring met de dienst uiteindelijk?
  3. Wat zijn de resultaten tot dusver?
  4. Zou je de dienst aanbevelen? Zo ja, aan wie en waarom?
  5. Heb je verder nog een positieve ervaring die je erover kwijt wilt?

Wanneer ik deze vragen stel merk ik altijd dat ik snel een vel gevuld hebt met nuttige content. Deze filter ik vervolgens en buig ik om tot een mooi stukje tekst. Het voordeel is dat je alleen het beste eruit kunt halen. Hierdoor krijg je straks een testimonial die enorm positief en overtuigend is.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat je eerste toestemming vraagt voor het plaatsen. Het is namelijk belangrijk dat diegene er volledig mee eens is. Je schrijft vanuit hun. Zelf voeg ik altijd een foto, naam en functie toe. Ook hiervoor vraag ik altijd toestemming.

Vervolgens wanneer je toestemming hebt gehad kun je hem plaatsen op je website. Zo creëer je eenvoudig autoriteit en krijg je een beter beeld bij hoe klanten naar jou en je product of dienst kijken.

Ondernemers Tips

#3 Pak niet een te brede doelgroep

Een fout die veel ondernemers maken aan het begin, is het praten tegen iedereen. Zeker aan het begin zijn mensen vaak bang klanten uit te sluiten en hierdoor mis te lopen. Hun volledige benadering legt de focus op algemeenheid. Al hun marketing is gemaakt voor iedereen. Hier bereik je echter niemand mee.

Wat één van de belangrijkste factoren is bij marketing is een connectie maken. Je zult zo snel mogelijk iets moeten doen wat er voor zorgt dat je doelgroep een connectie met je krijgt. Dit is enorm lastig als jouw boodschap te algemeen is. Een bericht lijkt dan namelijk helemaal niet persoonlijk bedoeld.

Het is daarom belangrijk dat een niet te grote doelgroep aan gaat spreken. In eerste instantie sluit je hierdoor mensen uit, maar bereik je jouw echte doelgroep beter. Je bereikt hierdoor jouw ideale klant en in de praktijk ga je merken dat je hierdoor meer en ook leukere klanten gaat krijgen. De doelgroep die je gaat bereiken is namelijk de doelgroep die je graag als klant wilt hebben.

Wees in je boodschap daarom concreet. Wie wil je bereiken en waarom. Wees niet bang om specifiek te zijn. Je gaat merken dat je meer en leukere klanten krijgt. Je voorkomt zo dat je eigenlijk tegen niemand praat en onnodig je echte doelgroep misloopt.

#4 Ga op social media

Hoe vaak hoor je ondernemers je niet vertellen dat hun bedrijf niks op social media te zoeken heeft. Hun doelgroep is er niet op actief of ze hebben niks om te delen. Beide gevallen zijn onzin. Ieder zijn doelgroep is actief op social media. Misschien niet op de meest voor de hand liggende, maar ze zijn zeker ergens op actief.

Tegenwoordig leven we in een wereld waar iedereen heel de dag op zijn telefoon zit. De meeste mensen besteden dagelijks uren op social media. Het is daarom enorm belangrijk dat jij met jouw bedrijf hierop aanwezig bent. Social media heeft namelijk meerdere positieve gevolgen voor jouw bedrijf.

Het zorgt voor een uniek kijkje achter de schermen. Je kunt enorm makkelijk delen wat je doet en vooral waarom. Uit onderzoek is gebleken dat dit een positieve rol speelt in het verkoopproces. Daarnaast is het mooi een moment om jouw diensten op producten uit te lichten. Kijk natuurlijk wel uit dat je niet te commercieel over komt.

Mijn eigen ervaring

Als je dit nu leest en mij al een tijdje volgt vraag jij je waarschijnlijk af waarom ik dan niet vanaf moment één op social media zat. Juist daarom heb ik deze tip meegenomen in dit lijstje. Eén van de grootste dingen die ik mezelf zou willen vertellen is dit.

Veel mensen wisten namelijk na een half jaar nog steeds niet dat ik voor mezelf begonnen was. Social media stelde mij hier tot in staat. Omdat ik het ook privé met mijn LinkedIn en Instagram deel weten al mijn vrienden, familie en oud collega’s dat ik dit doe. Enorm handig, want de meesten klanten werf ik toch via mond op mond reclame.

Ondernemer Tip

#5 Geef geen korting

Korting geven is een van de grootste fouten die je als beginnend ondernemer kan maken. Iets wat mogelijk op korte termijn een extra klant oplevert gaat je in de toekomst verkeerde klanten op leveren. Geef je namelijk éénmaal korting, dan verwachten klanten dit de volgende keer weer. Korting geven is daarom misschien wel de belangrijkste les.

Korting zorgt namelijk voor een verwachtingspatroon voor in de toekomst. Eenmalige korting bestaat in hun ogen niet. Ze weten dat je het al eens eerder hebt gedaan en willen het de volgende keer dus ook. Dit zorgt ervoor dat je niet de ideale klant aantrekt. Althans niet de klanten die ik met mijn onderneming aan wil trekken.

Vraagt een klant hier dus om dien je of die aanbod af te slaan of hiervoor iets terug te ontvangen. Je kunt simpelweg vertellend dat je dit nooit doen en andere klanten hier ook nooit om vragen. Een klant betaald uiteindelijk ook voor jouw expertise naast de uren. Zoals ik zelf graag zeg: ik ben zeker niet de goedkoopste, maar wel de beste.

Wat zijn jouw beste ondernemers tips?

Na het lezen van mijn blog heb je vast een zeker het één en ander opgestoken. Voor sommige zullen de tips misschien al bekend zijn voor anderen misschien juist weer niet. Ik hoop vooral dat je er iets aan hebt gehad. Nu je mijn tips gelezen hebt ben ik erg benieuwd of je ook tips voor mij hebt. Ik zou het enorm waarderen als je deze achter zou willen laten in de reacties!

Meer schrijfsels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu