De Online Marketing Tornado

De Online Marketing Tornado

Eerder schreef ik al een review over het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach. Vandaag schrijf ik een boekreview over zijn nieuwste boek: de Online Marketing Tornado. Volgens velen een online marketing bijbel. Als je werkzaam bent in de wereld van online marketing, dan moest je dit boek lezen.

Al een aantal jaren volg ik de IMU op de voet. Daarom duurde het voor mij niet lang om ook dit boek aan te schaffen. Deze online marketing topper zou namelijk een leek in een online marketing specialist veranderen. Uiteraard wekte uitspraken als deze ook mijn interesse. Ik ben benieuwd.

De Online Marketing Tornado

Het boek gaat over een online marketing tornado. Een tornado die er in zes fases voor zorgt dat je een effectieve online marketing strategie op kunt zetten. Van het verkrijgen van bezoekers tot het aan je binden en omzetten tot fan. Online marketing is volgens de heren veel meer dan alleen het realiseren van één verkoop. Via verschillende manieren kun je namelijk veel meer klanten werven en deze ook aan je blijven binden.

De zes fases zijn in logische volgorde opgebouwd en vertellen je precies hoe je stap voor stap een effectieve online business neerzet. Aan de hand van SEO, conversie optimalisatie en een online community kun je klanten namelijk binden aan je business. Ze zijn dan niet echt klant maar meer een deel van je bedrijf.

Fase 1: de bezoekersmagneet

Het begint allemaal bij het binnenhalen van de juiste bezoekers. Want zonder de juiste bezoekers op je website kun je moeilijk iets gaan verkopen. Ze vertellen je stap voor stap hoe jij je website in kan richten om goed te gaan scoren in zoekmachines. Enorm waardevol. Alles is namelijk uitgelegd in Jip en Janneke taal. Hierdoor is het goed te begrijpen en makkelijk praktisch toe te passen.

Ze vertellen je iets over de opbouw van je website. Hoe kun je jouw website logisch opbouwen zodat zoekmachines en je bezoeker deze goed begrijpen. Ze vertellen dat waarde belangrijk is en optimalisatie pas op de tweede plek komt. Hier ben ik persoonlijk groot fan van.

Er wordt praktisch uitgelegd hoe je jouw website kan gaan optimaliseren. Welke zoekwoorden er belangrijk zijn en waar je deze kunt vinden. Het is een enorm praktische SEO training in een bladzijde of 60. Super handig als je hier nog geen ervaring mee hebt en snel mee wilt beginnen.

Fase 2: de rode loper

Wanneer je bezoekers hebt is het belangrijk dat je ze om gaat zetten tot klant. Een logische tweede stap, aan alleen bezoekers heb je niet zo veel. Ze vertellen je praktisch hoe je jouw website in moet richten om bezoekers over te laten gaan op een conversie. Dit deel heet conversie optimalisatie en enorm handig. Aan de hand van live voorbeelden wordt er precies uitgelegd wat jij kunt doen om jouw website te verbeteren.

De nadruk wordt gelegd op de verschillende soorten pagina’s. In fase één wordt verteld over pagina’s met als doel scoren in Google op de juiste zoekwoorden. Deze pagina’s, die er voor gaan zorgen dat je conversies pakt zijn volledig anders. Afleiding moet zo veel mogelijk worden vermeden en bezoekers moeten richting één pad worden gestuurd. Zoals hun het noemen: de rode loper.

Deze hoofdstukken geven enorm veel waardevolle tips als het gaat om de inrichting van je website. Het is wederom praktisch uitgelegd en zorgt ervoor dat je dit zo toe kunt passen. In mijn ogen was dit deel een stuk waardevoller dan de eerste.

Fase 3: de ultieme checkout

De derde fase van de online marketing tornado staat in het teken van de ultieme checkout. Hiermee bedoelen ze dat je ook het uiteindelijke proces van de conversie zelf kunt optimaliseren. In dit korte deel worden tips gegeven over een crosssel of upsell.

In mijn ogen is dit enorm handig voor elke website. Hoeveel websites maken namelijk wel niet de fout om juist hier afleiding toe te passen. Jammer want dit heeft direct gevolgen voor het aantal verkopen dat je realiseert.

Daarnaast vertellen ze over het aanbieden van een kassakoopje. Super handig, een bezoeker heeft namelijk al net iets gekocht en zit in de koopmodus. Hierdoor gaan ze makkelijker over op nog een aankoop. Door dit handige proces kost dit weinig moeite en is het echt een gemiste kans als je dit laat liggen.

Dit deel is in mijn ogen enorm waardevol. Het gaf me een aantal praktische tips die ik zonder enige twijfel toe ga passen binnen mijn eigen bedrijf. Zeker voor webshop eigenaren is dit waardevol. Ik ken zat webshop eigenaren die met deze tips veel meer verkopen gaan realiseren.

Fase 4: affiliate marketing

Tja een website op zich is natuurlijk leuk maar hoe makkelijk is het als je automatische verkopers in dienste hebben die jouw producten voor je verkopen. In deze vierde fase geven ze uitleg en hun idee over affiliate marketing.

Ze vertellen je precies hoe je jouw affiliate marketing in kunt richten. Hoe het werkt en hoe jij er geld mee kunt gaan verdienen. Zowel als affiliate, als website eigenaar. Daarnaast ontvang je uitleg hoe je jouw affiliate marketing in moet richten en je affiliates moet trainen.

Fase 5: memberships

Hoe krachtig is het als je een abonnementsvorm aan je bedrijf kunt koppelen. Het zorgt voor zekerheid en een vaste vorm aan inkomsten. In deze twee hoofdstukken wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je een abonnementsvorm in zou moeten richten voor jouw bedrijf.

Ze halen bedrijven als Spotify en Netflix erbij. Hun businessmodel is enorm krachtig. In mijn ogen hebben ze hier ook zeker gelijk in. Bedrijven kunnen op die manier nou eenmaal hun producten voor een goedkopere prijs per maand aanbieden. Ondanks dat dit mogelijk op lagertermijn niet goedkoper is voelt dit wel zo voor de koper.

Fase 6: community building

De laatste fase van het boek staat in het teken van het opstarten van een community. Kun je mensen namelijk via een community aan je bedrijf koppelen dan ben je binnen. Ze vertellen je hoe je dit op kunt starten maar vooral hoe je mensen je community kunt blijven laten gebruiken.

Via handige tips zoals een streak en puntenbeloningen kun je mensen blijvend fan maken van je community. Wanneer je dit combineert met notificaties en automatische e-mails blijven gebruikers graag terugkomen. Daarnaast vertellen ze iets over moderators en de kracht van het belonen. Hadden we deze tips maar toegepast op StudieDirect.nl. 😉

Conclusie

De online marketing tornado is voor elke beginnend marketeer enorm waardevol. Alles is praktisch uitgelegd op een brede manier. Voor deze prijs zou ik geen ander boek voor willen dragen als iemand om een praktisch beginnend online marketing boek vraagt.

Ondanks dat er veel commercie terugkomt in de online marketing tornado richting hun eigen producten, vind ik dit niet echt kwalijk. Het boek is enorm scherp geprijsd waardoor dit niet als vervelend ervaren hoeft te worden.

Ik raad het boek daarom van harte aan. Zeker aan degene die net beginnen of willen gaan beginnen met het zelf uitvoeren van online marketing. Als je het boek wilt bestellen kan dat eenvoudig op de officiële pagina van de online marketing tornado!

Anderen bekeken ook

Elon Musk boekreview van Frank van Dijk
Doelgerichte SEO boekreview van Frank van Dijk
Maak ze Gek! boekreview van Frank van Dijk
Spotify
Menu